דוא"ל / נייד / טלפון:
סיסמה:
זכור אותי שכחתי סיסמה
משנת ארץ ישראל >>  ביקורות ומידע נוסף >>  ביקורת מקור ראשון
 

איתן אברמוביץ / מקור ראשון 5.6.09

 

השנה יצאו לאור שלושה כרכים ראשונים מפרויקט עצום מימדים, שעתיד להקיף למעלה מ- 32 כרכים. סדרת 'משנת ארץ ישראל' היא ניסיון ראשון לכתיבת פירוש מדעי למשנה, המתמקד ברקע החברתי וההיסטורי שבו היא נוצרה. הפירוש הוא יצירה משפחתית של שלושת הפרופסורים לבית ספראי – האב שמואל, הבן זאב והבת חנה, כאשר לאחר פטירתם של אביו ואחותו המשיך זאב לבדו במלאכת הכתיבה. היקפו של הפירוש נובע מהיסודיות המדוקדקת שלו: לכל פרק במשנה ניתן פרק נפרד בפירוש, וכל משנה מוצבת בפני עצמה בפתחם של כמה עמודי פרשנות. את המכלול הזה מקיפים מבואות יסודיים לכל מסכת, ונספחים המרחיבים בנושאים שונים העולים בה.

המטרה ששמו לעצמם כותבי הפירוש היא הצגת המשנה בסביבתה המקורית, על מרכיביה החברתיים, הכלכליים והחומריים. השחזור של סביבה זו נעשה על-פי המחקר הענף שנעשה בתחומים שונים – ארכיאולוגיה, היסטוריה, בוטניקה ועוד. החידוש המרכזי כאן הוא בליקוט הפרטים הרלוונטיים וסידורם סביב המשנה, המוצגת כאן בשתי פנים – צילום של כתב-יד קופמן וטקסט של דפוס נפולי. ארגון זה משקף את מקומו הייחודי של פרויקט זה: מטרתו אינה להשתמש במשנה כמקור היסטורי, כפי שנעשה לרוב במחקר, אלא להשתמש במחקר ההיסטורי ככלי להבנה מלאה של המשנה. אך לא מדובר כאן רק בזיהוי הכלים והצמחים המוזכרים במשנה, כדי להגיע להבנה מילולית שלה; הפירוש חותר לשחזור התהליכים ההיסטוריים הדינמיים המשתקפים ברבדים השונים שבמשנה – העמדות שמציגים דורות שונים של תנאים, העריכה שעברו המימרות כששולבו אל תוך הרצף שלפנינו, יצירת הכללים ההלכתיים מתוך הדיונים המקומיים. עבודה זו מציבה את הפירוש בעמדה שונה מזו של פרשני הדורות הקודמים: אלה התייחסו בדרך כלל למשנה כטקסט לכיד ואל-זמני, שיש להבינו מתוך ההיגיון הפנימי שלו; הפירוש שלפנינו משיב את המשנה אל מקורה ההיסטורי, אך הדינמיות של התהליכים ההיסטוריים מביאה לעתים לפירוק הדימוי ההרמוני שדרכו היא נלמדה בעבר.

מצד אחד, יש כאן אפוא שיבה אל המשנה כטקסט מכונן הראוי להבנה מצד עצמו, כאשר המחקר כולו מגויס להבנה זו; ומצד שני, המשנה אליה שבים מעמדה זו אינה בדיוק המשנה המוכרת מזה שנות אלפיים. נראה שבכך משקפת "משנת ארץ ישראל" את המורכבות המונחת בסוג מסוים של לימוד תורה ציוני: השיבה של עם ישראל אל הארץ ואל ההיסטוריה משיבה גם את התורה אל המקום והזמן שלה, אך בכך משתנים פניה. הדינמיות של ההווה מביאה לחשיפת הדינמיות של העבר, דבר המשפיע על הצורה בה מובנת ופועלת התורה כעת. השאלה אם המפגש בין התורה וההיסטוריה מועיל או מזיק לחיים עשויה להיות שנויה במחלוקת; ודאי שפרויקט זה הוא צעד משמעותי בכיוון זה.


[חזרה לראש העמוד] [הדפס]
|מפת אתר|
אתר לקיבוץמופעל במערכת קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים, אגודות, קיבוצים וישובים
כל הזכויות שמורות לקהילה-נט פתרונות תוכנה בע"מ 2003-2017 (c)